✔ Alla ändringar har sparats!
Grävtips

Kom längre med konsumentjobbet

Varje reporter som närmat sig en konsumentstory vet att de är mycket tacksamma. Det är ofta lätt att få folk att ställa upp, historierna är relativt raka och handlar om vardagsnära företeelser – och de leder nästan alltid till en rad nya case med fler berättelser.

Mikael Grill Pettersson

Utmaningen är att komma vidare från den givna 1A-mallen, som i konsumentstoryns fall brukar se ut ungefär så här:Anna, 81: "Jag blev lurad"81-åriga Anna Johansson beskriver hur hon blev lurad av en slagfärdig försäljare, och hur företaget vägrat ersätta henne. Företaget vill inte ge någon intervju till vår redaktion men har nu backat och betalat tillbaks pengarna till Anna, 81.För den granskande reportern finns det ofta flera vägar att pröva för att växla upp storyn till något mer spännande. Jag brukar rekommendera de här tio som en slags basuppsättning:1) Kolla anmälningarna! Hur ser det...

TACK FÖR ATT DU LÄSER SCOOP!

Har du redan ett konto? Logga in

Medlem i Föreningen grävande journalister?
Logga in med samma uppgifter som du använder på FGJ.se!

Sugen på en prenumeration?

Ingen bindningstid.


Prenumerera på Scoop

Prenumerationen kostar 29kr/månad och sker med kortbetalning.

Missa inte

Missa inte

Daniel02-missa inte

Veckans Gräv är Scoops och Journalistens podd.
I senaste avsnittet möter du Emil Hellerud och Daniel Andersson, journalisterna bakom Kalla faktas gräv om SD:s kommunikationsavdelning.

Lyssna här!